dinsdag 19 december 2017

Windenergie in Lingewaard

Afgelopen raadsvergadering zou eigenlijk de windvisie centraal staan. Deze was op het laatste moment teruggetrokken door het college. De windvisie blokkeerde namelijk alle locaties behalve de locatie Bergerden.

Zo leek wethouder Peren zich toch nog tot een ware Don Quichot te ontplooien. Niet voor niets hebben wij als D66 Theo Peren aan het begin van deze periode al een Playmobil ridder gegeven. Ook toen was de wethouder een ware Don Quichot.

Gelukkig lag er afgelopen raadsvergadering wel een motie van de coalitie voor. Die motie haalde de blokkade af van de locatie A15. Een belangrijke wens, ook van D66. Kijk open naar de mogelijke locatie voor windenergie en kies vervolgens de beste locatie.
Het is voor D66 moeilijk te begrijpen dat het college vasthield aan Bergerden terwijl er een aantal mensen zo dicht bij de toekomstige windmolens wonen terwijl dat niet het geval is bij de locatie A15.

De motie van het college is aangenomen, ook wij waren voor. Er is nu ruimte gecreëerd om wel verder te gaan met de windmolens. En ons niet alleen blind staren op de locatie Bergerden. Dat is een goede stap.
Onze oproep is om nu vooral aan de slag te gaan en beide locaties verder uit te werken. Kern daarvan is dat de omgeving erbij wordt betrokken. Wil de omgeving niet, ga dan ook niet een locatie doordrukken. Dit beoogd de motie ook in onze ogen ook.
Een motie gaat D66 echter niet ver genoeg. Voor je het weet ontpopt het college zich weer als een Don Quichot. Vandaar dat we komende periode met een initiatiefvoorstel komen om de blokkade van de locatie A15 af te halen en open te staan naar alle locaties. Ga het gesprek aan met de omgeving en probeer tot een vergelijk te komen. Wil de omgeving niet? Druk dan ook geen plannen door.