zondag 8 maart 2020

Feiten, onderzoek en leren

In 2010, vlak voor de verkiezingen, kocht de gemeente Lingewaard een stuk grond in Angeren voor 2,5 miljoen. Een hoop geld, zeker als later blijkt dat deze grond eigenlijk helemaal niet bruikbaar is voor woningbouw en een sportpark. Aan de aankoop ging geen haalbaarheidsanalyse vooraf, en eveneens ontbreekt een taxatierapport (Rekenkamerrapport Grondbeleid 2011).

De Gelderlander schreef al eerder een uitgebreide analyse over de feiten van deze toch wel erg dubieuze aankoop. En onlangs deed Omroep Gelderland dit nog eens na een uitgebreid WOB- verzoek. Helder is dat er veel is misgegaan. Een burgemeester die zelfstandig een aankoop van grond regelde, een college dat zich buitenspel plaatste en een raad (waar D66 in die tijd geen deel van uitmaakte) die niet bovenop de feiten zat. Hulde aan de journalisten voor het verzamelen van info en feiten. Een pleidooi voor handhaving van de zo belangrijke controlerende taak van onderzoeksjournalistiek.

SP en B06 deden hierover een debatverzoek. Een terechte vraag met steun van D66 en de gehele raad. Gekoppeld aan het debat was een motie voor het uitvoeren van een raadsenquête. De feiten moeten immers boven tafel! Maar…. die feiten hebben we toch al via de eerder genoemde publicaties?

Voor D66 gaat een raadsenquête in dit geval te ver. Zo’n enquête kost veel (ambtelijke) tijd en nog veel meer geld, het gaat om tonnen. Geld dat wij liever besteden aan urgente en zinnige zaken voor de nabije toekomst. Voor D66 is het voldoende om op basis van de nu bekende feiten te stellen dat er uit die tijd een beroerde erfenis op ons af is gekomen. We hebben bovendien sedert 2013 veel zaken op orde proberen te stellen met nieuw beleid en procedures. Daarom heeft D66 samen met PvdA een motie in stemming gebracht voor een verzoek aan de Rekenkamer om te komen met een onderzoek naar de borging van dat beleid. Hebben we nu onze zaken op orde? Hebben we voldoende geleerd en georganiseerd om herhaling van dit debacle te voorkomen? Niets “in de doofpot” of proberen recht te praten wat krom is, maar gewoon de feiten benoemen en leren van fouten.

Daarnaast bevatte de motie een oproep aan het college om te komen met een voorstel tot een actiever grondbeleid waardoor wij als raad beter en meer kunnen sturen op onze grondtransacties en de woningbouw. Gelet op de grote woningnood voor met name starters en mensen die het moeten hebben van de middenhuur, een belangrijk instrument.

Samen met ons kon de bijna de hele raad zich vinden in deze motie. Alleen SP en B06 bleven volharden in het besteden van veel tijd en geld aan een onderzoek met op voorhand vastgestelde uitkomst.

Namens de fractie van D66 Lingewaard

Léon Dekkers en Corrie Dolmans-Klumper