zondag 8 maart 2020

Onze kijk op de Aloysiuslocatie in Huissen

In het centrum van Huissen gaat de komende jaren veel veranderen. Door de sloop en nieuwbouw op de Aloysiuslocatie ontstaat een nieuw stuk van de binnenstad. Er liggen kansen om hier een bijzonder fraai stuk Huissen van te maken.

Het beeldregieplan dat de raad heeft vastgesteld laat een inpassing zien die past bij het karakter en historie van Huissen.

Ook het Raadhuisplein wordt in de plannen meegenomen. D66 heeft al in 2017 samen met LBL en CDA een motie ingediend met het verzoek dit plein een groen en open karakter te geven waarbij we het liefst geen auto’s meer zien op straatniveau. Beter laten we de auto’s verdwijnen onder de nieuwbouw in een garage. Een dure oplossing, maar wel een die voor lange tijd kan bijdragen aan een mooi, groen en leefbaar Huissen. Meer groen geeft het centrum immers niet alleen meer uitstraling, maar draagt ook bij aan de vermindering van de klimaatstress bij bebouwing. Groen geeft tussen de 2 en 5 graden verkoeling door schaduw, iets waar we met de warmere zomers alleen maar meer behoefte aan zullen hebben.

Uiteraard moeten we samen met de winkeliers kijken naar creatieve ideeën om te zorgen dat het winkelende publiek Huissen graag en vaak bezoekt. D66 wil volop in gesprek met ondernemers en college om hierover mee te denken, zeker ook als het gaat om het plaatsen van mooie parkeerplekken voor fietsen.

Namens de fractie van D66 Lingewaard

Léon Dekkers en Corrie Dolmans-Klumper

NB. Voor de geïnteresseerde treft u hier meer informatie aan.