donderdag 11 juni 2020

Zorgen om gevaarlijke nieuwe rotonde tussen Bemmel en Huisen

Doden

‘Vroeg of laat gaan er gewoon doden vallen’, zegt fractievoorzitter Partick Hegeman van de lokale partij B06. ‘Maar laten we daar ook vooral niet op wachten’, vult collega-fractievoorzitter Léon Dekkers van D66 aan.

Eerste ongelukken

De eerste daadwerkelijke ongelukken waren er ook al, met gelukkig vooral materiële schade waarvan nog stille getuigen op het asfalt liggen. Gemeenteraadsleden willen dat er wat gebeurt. Wethouder Johan Sluiter is het daar mee eens: ‘Het is gevaarlijk. Vandaar dat wij ook in gesprek gaan de provincie.’

De provincie Gelderland nam de rotonde op de schop, maar wil niet voor camera reageren. Wel laat een woordvoerder weten dat er aan de voorkant van de werkzaamheden overleg is geweest met de gemeente Lingewaard.

Verschil tekentafel en praktijk

De lokale politici vinden dat er snel wat moet gebeuren. ‘Je moet in een halve seconde besloten hebben wie er voorrang heeft, van welke kant die komt, et cetera’, zegt D66-fractievoorzitter Dekkers. Partrick Hegeman van B06: ‘Dus je komt gewoon eigenlijk ogen tekort om de rotonde veilig op te kunnen.’

Dat er iets mis is gegaan constateert ook wethouder Johan Sluiter: ‘Er zit wel een verschil tussen de tekentafel en de praktijk.’ ‘Aan de tekentafel zal er over nagedacht zijn’, gelooft ook Hegman wel. ‘Maar het werkt niet’, stelt Dekkers vast. ‘Het is onveilig.’ De wethouder deelt die zorgen en zegt te gaan kijken naar een goede, passende oplossing.

Inwoners van Lingewaard vragen zich ondertussen hardop af waarom je een gevaarlijke rotonde aanlegt. Hegeman: ‘Eigenlijk iedereen zei: hoe hebben ze dit kunnen verzinnen?’ Een goede vraag vinden ook Dekkers en Sluiter. ‘Ja’, zegt die laatste. ‘Dat ben ik nu aan het uitzoeken.’

Zie ookZorgen om ‘levensgevaarlijke’ rotonde in Huissen: ‘Welke ui heeft dit verzonnen?’